Pages

25 mars 2015

Våffeldagen



Jag fullkomligt älskar dessa våfflor. De finns alltid på mitt brunchbord och kommer att bli en standardrätt i min dröm. Du kan äta de som mat eller som dessert, det väljer du i tillredningen om smaken ska vara mer matig eller lite sötare. Som du ser på bilden så är den serverad med filé, avokado och saltat smör. Ibland gör jag den med en knivsudd stevia och lite vaniljpulver och då serverar jag kokosgrädde och citrussallad till.

Recept till 2-3 våfflor:
1 ägg
2 msk kokosgrädde (blanda grädden först så den "hårda delen blandas med "vattnet")
2 msk kokosmjöl Aman Prama (den enda som jag hittat som inte är "fusk", innehåller få kolhydrater)
1 krm Renée Voltaire bakpulver
1 msk smält kokosfett (alltid krav eller eko)

Vispa ihop alltsammans. Det blir en tjock smet! Låt vila i 5 min. Kom ihåg att tillsätta salt eller sött, beroende på vilken ton du vill ha. Värm våffeljärnet rejält, det ska vara hett. I med kokosfett i järnet och klicka på ett par msk smet. Grädda!!

Citrussallad:
Filéea grape, apelsin, lime, mandarin och citron. Hacka citrongräs och blanda med frukten. Strila över blomsterhonung och blanda. Låt stå kallt till den skall serveras. Strö över kokosflakes. Vispa det hårda i kokosgrädden hårt.Klart!!

Ha en trevlig Våffeldag, den kan ätas på ett hälsosamt sätt!!
Kram Malin

0 kommentarer:

Skicka en kommentar