Pages

23 mars 2015

Dagens skolmat

Dagens skolmat var chili con carne med kokt ris och salladsbuffé. Riset är välkokt vitt ris och chili con carne innehåller mald nötfärs, vita bönor, maizenamjöl och buljong. (Det finns även en vegetarisk variant med corn). Vad fettet finns det kan jag inte svara på. Troligtvis är färsen fräst i margarin. 
Uträkningen beräknar en portion som 532 gram. I denna portion finns detta energivärde; KJ/kcal; 2880/688
31 gram protein, 21 gram fett och 93 gram kolhydrater. Per 100 gram; 6 gram protein, 4 gram fett och 17 gram kolhydrater.  
Detta står skolan för: 

Jag har tidigare varit i kontakt med kommunens kostchef och ifrågasatt skolmaten vi stoppar i våra barn och elever. Tyvärr sätter man sig gärna på oss vanliga. Jag bad om hjälp av läkare och kostrådgivare, som tyvärr bor för långt ifrån för att kunna komma på ett möte. Jag la ner med orden "jag vet att jag inte har något att komma med i era ögon utan professionella yrkesmän i ämnet bakom min rygg".... Detta upprör mig fortfarande. 

93 gram kolhydrater från riset och majsenamjölet huvudsakligen. Detta omvandlas till socker i kroppen. Kroppen vill inte ta hand om detta och omvandlar detta till fett. Barnen får mycket spring i benen, det är ju socker, och springer ute och leker på sin 30-minuters rast. Det ringer in och barnen ska ha lektion och vara fokuserade och kanske sitta tyst och stilla. Sockret är slut, kroppen blir trött och även huvudet. Blodsockret faller... Det går inge bra med matten, eleven kanske springer runt i klassrummet för att inte somna. Energin är slut, det tär på humöret...

Frågor på det?
Kram Malin

0 kommentarer:

Skicka en kommentar